Naučno-istraživačka – Sesija 3: Menadžment

TURISTIČKI POTENCIJAL I EFIKASNO UPRAVLJANJE RURALNIM NASLIJEĐEM KROZ TEMATSKE RUTE
Tibor Gonda, Mónika Pentz

STANJE PRISTUPAČNOG TURIZMA U MAĐARSKOJ
Boglárka Ágnes Mészáros, Gabriella Varga

INOVATIVNA DOBRA PRAKSA U PRISTUPAČNOM TURIZMU
Zoltán Raffay, Tibor Gonda

ULOGA KOMPETENCIJA MENADŽMENTA U STRATEŠKOM UPRAVLJANJU LOKALNIM RAZVOJEM U BOSNI I HERCEGOVINI
Bahrija Umihanić, Amra Abadžić, Mirela Ćebić

RURALNI TURIZAM U REPUBLICI SRBIJI KAO PARAMETAR ODRŽIVOSTI TOKOM I NAKON PANDEMIJE
Drago Cvijanović, Tamara Gajić

POLITIKE REGULATORNE REFORME ZA TURIZAM I UGOSTITELJSTVO FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE
Bahrija Umihanić, Umihana Umihanić

ZASTUPLJENOST ELEMENATA STRATEŠKOG MARKETINŠKOG PLANIRANJA KOD KOMPANIJA SA UČEŠĆEM INOSTRANOG KAPITALA U BOSNI I HERCEGOVINI
Alma Muratović, Selma Smajlović

ANALIZA RAZVIJENOSTI AKTIVNOSTI TALENT MENADŽMENTA U USLUŽNIM PREDUZEĆIMA U BOSNI I HERCEGOVINI
Mirela Kljajić-Dervić, Ema Mustajbasić, Selma Smajlović

MODERATOR: Doc. dr. sci. Selma Smajlović, Ekonomski fakultet Tuzla

TURISTIČKI POTENCIJAL I EFIKASNO UPRAVLJANJE RURALNIM NASLIJEĐEM KROZ TEMATSKE RUTE
Prof.dr. Tibor Gonda, Ekonomski fakultet, Univerzitet u Pečuhu, Mađarska
Mónika Pentz, doktorant, Ekonomski fakultet, Univerzitet u Pečuhu, Mađarska

Sažetak rada:

Mađarska bogata ruralna baština uključuje tradicionalne lokalne proizvode, ručne radove, teroir proizvode, “Hungaricume”. Međutim, ovi proizvodi nisu samo o očuvanju vrijednosti i njihovom korištenju u ekonomske svrhe, već i o dodavanju visokog intelektualnog kapitala, zajedničkoj suradnji zajednice ili podizanju svijesti o okolišu, društvenoj odgovornosti ili čak obrazovanju za održivost. Ova ključna pitanja mogu se dalje unaprijediti kroz tematske turističke rute zasnovane na lokalnim vrijednostima baštine. Razvoj baštine u turizmu također postaje sve više ekonomski interes. Prošlost, koja se ne može izbrisati iz ljudskog sjećanja, također je resurs koji se neprestano obnavlja. Razvoj turizma jedna je od dimenzija boljeg iskorištavanja prirodnog, povijesnog, kulturnog, arhitektonskog, ekonomskog i poljoprivrednog naslijeđa akumuliranog u Karpatskom bazenu, kao i ekonomske sposobnosti proizvodnje lokalnih proizvoda. Razvoj tematskih turističkih ruta je dobra praksa koja se pokazala uspješnom na nekoliko mjesta. U posljednjih nekoliko godina proces stvaranja vrijednosti uključivao je, a u mnogim slučajevima koordinirao, aktivnosti lokalnih zajednica. Iskustvo i kod kuće i u inostranstvu pokazalo je da iskorištavanje lokalnih vrijednosti u zajednici i u turizmu dovodi do brojnih dobrih praksi, regeneracije zajednica i razvoja lokalne ekonomije.

Ključne riječi: tematske rute, baština, lokalni proizvodi, upravljanje turizmom

JEL: Z3

STANJE PRISTUPAČNOG TURIZMA U MAĐARSKOJ
Boglárka Ágnes Mészáros
, doktorant, Ekonomski fakultet, Univerzitet u Pečuhu, Mađarska
Gabriella Varga, lektor, Ekonomski fakultet, Univerzitet u Pečuhu, Mađarska

Sažetak rada:

U Mađarskoj, pristupačni turizam je dugo bio nedovoljno istraženo područje u turističkim istraživanjima. Tek u posljednjih nekoliko godina došlo je do promjene, sa nekoliko istraživača koji su se zainteresovali za proučavanje ove teme. Autori stoga predstavljaju mađarski fokus istraživanja ove tematike pregledom mađarske literature. Kako bi pružili složenije razumijevanje pristupačnog turizma, autori pored rezultata mađarskih istraživanja predstavljaju i najrelevantniju međunarodnu literaturu. Pitanje pristupačnog turizma tiče se najmanje 10% evropske populacije. Stoga, pored društvene i socijalne važnosti pitanja, to nije zanemariv broj ni sa tržišnog stajališta. Razumijevanje očekivanja i specifičnih potrošačkih navika zainteresovanih strana je ključno za razvoj odgovarajuće ponude i osiguranje jednakog pristupa uslugama. Prepoznajući to, posljednjih nekoliko godina zabilježen je značajan porast interesovanja za istraživanje i procvat članaka o pristupačnom turizmu.

Ključne riječi: pristupačni turizam, invaliditet, tehnička pristupačnost, istraživanje

JEL: Z31, Z32, L80

INOVATIVNA DOBRA PRAKSA U PRISTUPAČNOM TURIZMU
Prof.dr. Zoltán Raffay, Ekonomski fakultet, Univerzitet u Pečuhu, Mađarska
Prof.dr. Tibor Gonda, Ekonomski fakultet, Univerzitet u Pečuhu, Mađarska

Sažetak rada:

Većina ljudi život bez prepreka uzima zdravo za gotovo. U stvari, procjenjuje se da je 10 do 16% svjetske populacije pogođeno nekim oblikom invaliditeta, bilo trajno ili povremeno. U razvijenim zemljama pristupačnosti se takođe posvećuje sve veća pažnja u organizaciji turističke ponude, dijelom iz humanitarnih razloga, a dijelom uvažavajući značajan poslovni potencijal. U najopštijem smislu, pristupačni turizam je turizam koji je podjednako dostupan svima, uključujući osobe sa invaliditetom, osobe sa privremenim invaliditetom, starije osobe, osobe sa malom decom i višegeneracijske porodice. Shodno tome, glavne oblasti analize jednakog pristupa su iste kao i glavne oblasti ponude u turizmu, a to su: usluge smještaja; gostoprimstvo; Turističke atrakcije; transport; komunikacija. Autori su prikupili nacionalnu dobru praksu u okviru međunarodne Erasmus+ saradnje i sprovedeno je anketno istraživanje kako bi se dosegla ciljna grupa pristupačnog turizma. Ova studija je prvenstveno komparativna analiza dobrih praksi, ali se u nekim pitanjima dotiče i turističkih navika osoba sa invaliditetom.

Ključne riječi: pristupačnost, turizam bez barijera, osobe sa invaliditetom

JEL: Z3

ULOGA KOMPETENCIJA MENADŽMENTA U STRATEŠKOM UPRAVLJANJU LOKALNIM RAZVOJEM U BOSNI I HERCEGOVINI
Prof.dr. Bahrija Umihanić, Ekonomski fakultet, Univerzitet u Tuzli, BiH
Dr.sc. Amra Abadžić, Vlada Brčko Distrikta, BiH
Dr.sc. Mirela Ćebić, Uprava za indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine, BiH

Sažetak rada:

Implementacija razvojne strategije, koja predstavlja ključni strateški dokument, direktno zavisi od efektnog menadžerskog upravljanja i potrebnih kompetencija menadžmenta. Činjenica je da se zahtjevi tržišne dinamike, kao i percepcija efikasnog ponašanja, konstantno modifikuju. U tom smislu, snažno upravljačko znanje i kompetencije koje poseduju menadžeri u procesu strateškog upravljanja lokalnim razvojem, moćan su alat u kreiranju efikasnih promjena u njihovom ponašanju. Profili kompetencija neminovno zastarijevaju, a potreba za kontinuiranim prilagodjavanjem i razvijanjem novih menadžerskih vještina postaje imperativ. U sklopu ovog istraživanja koje ispituje kompetencije menadžmenta u kontekstu strateškog upravljanja lokalnim razvojem, uzorkovali smo mišljenja 302 ispitanika iz 21 lokalne zajednice u Bosni i Hercegovini, što predstavlja 15% ukupnog broja lokalnih zajednica u državi. Podaci su dobijeni putem detaljnog i sveobuhvatnog upitnika, a potom su obrađeni kroz metode deskriptivne analize, faktorske analize, analize varijanse i višestruke regresione analize.

Realizovano istraživanje vrlo jasno ukazuje na čvrstu međuovisnost između menadžerskih kompetencija i strateškog upravljanja lokalnim razvojem. Krajnje rezultate i uvide ovog istraživanja možemo koristiti kao smjernice za optimizaciju strategija upravljanja, s ciljem daljnjeg poboljšanja lokalnog razvoja.

Ključne riječi: kompetencije menadžmenta, strateško upravljanje, lokalni razvoj, jedinice lokalne samouprave, Bosna i Hercegovina

JEL: M1, M2, O1, O2

RURALNI TURIZAM U REPUBLICI SRBIJI KAO PARAMETAR ODRŽIVOSTI TOKOM I NAKON PANDEMIJE
Prof.dr. Drago Cvijanović, Fakultet za turizam i hotelijerstvo – Vrnjačka Banja, Univerzitet u Kragujevcu, Srbija
Dr.sc. Tamara Gajić, Geografski institut „Jovan Cvijić“, Beograd, Srbija

Sažetak rada:

Održivi razvoj je inkorporiran u diskurs i praksu društveno odgovornog poslovanja od 1980-ih, a takav trend se ubrzao u poslednjih nekoliko godina. Održivi ruralni turizam je najbolji način da se podstakne turistički podsticaj i pospeši lokalni razvoj. Održivi ruralni turistički razvoj podrazumeva da lokalni milje ima određeni nivo učešća i kontrolu nad procesima u razvoju, kao realizacija  mogućnosti i dobijanja profita od tog razvoja, a da bi se obezbedio optimalan razvoj, lokalne zajednice moraju da postignu konkurentnost, na više nivoa, u isto vreme. Ova studija istražuje ulogu seoskog turizma u Srbiji kao merila održivosti tokom i nakon pandemije COVID-19. Analizira neposredan uticaj pandemije na ruralni turizam, strategije koje se koriste za prilagođavanje i doprinose ovog sektora lokalnom životu, kulturnom nasleđu i očuvanju životne sredine. Istraživanje naglašava potencijal seoskog turizma da podstakne oporavak nakon pandemije i promoviše održiviju i otporniju turističku industriju u Srbiji. Ovaj rukopis oličava istraživačku inicijativu koja ima za cilj da detaljno istraži ulogu ruralnog turizma u Republici Srbiji, ne samo kao reakciju na pandemiju, već i kao ključnu snagu u vođenju dugoročnih ciljeva održivosti zemlje.

Ključne reči: održivost, ruralni turizam, pandemija, Republika Srbija.

JEL: O10, R20

POLITIKE REGULATORNE REFORME ZA TURIZAM I UGOSTITELJSTVO FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE
Prof.dr. Bahrija Umihanić, Ekonomski fakultet, Univerzitet u Tuzli, BiH;
Umihana Umihanić, doktorant, Ekonomski fakultet, Univerzitet u Zagrebu, Hrvatska

Sažetak rada:

U radu artikuliramo sveobuhvatan uvid u analizu i evaluaciju politika regulatorne reforme za sektor turizma i ugostiteljstva u Federaciji Bosne i Hercegovine. U kontekstu održivog razvoja ovih industrija, takve politike su od esencijalne važnosti. Studija, financirana od strane USAID Projekta razvoja održivog turizma u suradnji s Privrednom komorom Federacije Bosne i Hercegovine i Federalnim ministarstvom okoliša i turizma, pod nazivom “Bijela knjiga turizma Federacije Bosne i Hercegovine,” služi kao temelj ovog istraživačkog poduhvata. Rad detaljno istražuje prethodna akademska istraživanja vezana uz regulatornu reformu, konkurentnost turizma i trenutno stanje razvoja turizma u Federaciji, te analizira Indeks razvoja putovanja i turizma Bosne i Hercegovine u usporedbi s okolnim zemljama. Naš pristup metodologiji istraživanja integrira stručne i naučne metode, uključujući internu analizu sekundarnih izvora podataka i eksterno istraživanje koje koristi fokus grupe, intervjue s ekspertima i anketiranje. Rad se posebno osvrće na rezultate i diskusiju istraživanja, iz kojih proizlaze mjere sistematizirane u četiri kategorije, usmjerene na unapređenje zakonodavnog okvira, osnivanje novih institucija, razvoj strategija i implementaciju ključnih planskih dokumenata za napredak turističkog sektora. Cilj rada je stvaranje povoljnog poslovnog okruženja za prosperitet privatnog sektora u turizmu i ugostiteljstvu, te identifikacija prednosti koje reforme mogu donijeti, uključujući poboljšanje kvalitete usluga, privlačenje investicija i stvaranje novih radnih mjesta. Ovaj rad stoga ne samo da pruža temeljit pregled reformi u turističkom sektoru, već i postavlja osnovu za buduće istraživačke inicijative usmjerene na daljnji razvoj i unapređenje turizma i ugostiteljstva u Federaciji Bosne i Hercegovine.

Ključne riječi:  turizam i ugostiteljstvo, regulatorni okivir, reforma, TTDI (Travel & Tourism Development Index), Federacija Bosne i Hercegovine

JEL:  Z32, O21, O14

ZASTUPLJENOST ELEMENATA STRATEŠKOG MARKETINŠKOG PLANIRANJA KOD KOMPANIJA SA UČEŠĆEM INOSTRANOG KAPITALA U BOSNI I HERCEGOVINI
Prof.dr. Alma Muratović, Ekonomski fakultet, Univerzitet u Tuzli, BiH;
Prof.dr. Selma Smajlović, Ekonomski fakultet, Uviverzitet u Tuzli, BiH

Sažetak rada:

Cilj rada je ukazati na zastupljenost pojedinih aspekata strateškog marketinškog planiranja kod bosanskohercegovačkih preduzeća sa učešćem inostranog kapitala. U radu se naglasak stavlja na utvrđivanje postojanosti razlike između recipijenata i nerecipijenata inostranog kapitala u pogledu pojedine vrste planova, pojedinih elemenata strateškog marketinškog planiranja kao i pokazatelja uspješnosti provedbe marketinških aktivnosti. Istraživanje se bavi uticajem direktnih stranih investicija na strateške marketinške prakse i ispituje kako ovi faktori doprinose ukupnoj tržišnoj performansi.  Istražujući ovu dinamiku, rad ima za cilj dati uvid u odnos između između preduzeća recepijenata stranih direktnih investicija i onih koji to nisu i zastupljenosti strateških marketinških strategija, rasvjetljavajući potencijalne razlike u planiranju i rezultatima poslovanja među bosanskohercegovačkim preduzećima u ovom kontekstu. Primijenjene su deskriptivna statistika i inferencijalna statistika (t-testovi) za poređenje sredstava između preduzeća sa stranim kapitalom i onih bez, ukazujući na različite aspekte strateškog marketing planiranja. S obzirom na pozitivan uticaj stranih direktnih investicija na interne procese preduzeća kroz transfer materijalnih i nematerijalnih resursa, rezultati istraživanja pokazuju da ulaganja u bosanskohercegovačka preduzeća unapređuju njihove procese strateškog marketinga. Statistička analiza ukazuje na statistički značajne razlike u posmatranim varijablama koje mjere uspješnost strateškog marketing planiranja, favorizirajući eksperimentalnu grupu u odnosu na kontrolnu grupu. Ovo sugerira da eksperimentalna grupa efikasnije i efektivnije implementira strateško marketinško planiranje.

Ključne riječi: Strane direktne investicije, strateško marketinško planiranje, tržišni nastup, bosanskohercegovačka preduzeća

JEL: L1, O19, M31

ANALIZA RAZVIJENOSTI AKTIVNOSTI TALENT MENADŽMENTA U USLUŽNIM PREDUZEĆIMA U BOSNI I HERCEGOVINI
Mirela Kljajić-Dervić, University of Bihac, Faculty of economics, Bosnia and Herzegovina
Ema Mustajbasić, University of Zenica, Faculty of economics, Bosnia and Herzegovina
Doc.dr. Selma Smajlović, Ekonomski fakultet, Univerzitet u Tuzli, Bosnia and Herzegovina

Sažetak rada:

Talent menadžment je pristup upravljanju ljudskim resursima u kojem se fokus stavlja na zaposlenike koji imaju izuzetno razvijene vještine, velika znanja i vrijedno iskustvo, te od kojih zavisi uspješnost poslovanja preduzeća, ukoliko su postavljeni na ključne pozicije u preduzeću. Različiti su modeli talent menadžmenta do sada predstavljeni u teoriji i primjenjivani u praksi. Većina ih se odnosi na set aktivnosti koje pojedini autori smatraju dijelom talent menadžmenta. U ovom radu autor predlaže model talent menadžmenta koji se sastoji od 9 vrsta aktivnosti, raspoređenih u 3 grupe i to: pripremne aktivnosti talent menadžmenta, ključne aktivnosti talent menadžmenta i aktivnosti podrške.
Iako se ovaj pristup upravljanju ključnim zaposlenicima u svijetu razvijao već nekoliko desetljećja unazad, u Bosni i Hercegovini je uglavnom, još velika nepoznanica. Jako je mali broj preduzeća u kojima se primjenjuje talent menadžement, a čak i oni u kojima se primjenjuje, nemaju u potpunosti razvijene sve aktivnosti koje on obuhvata. U drugom kvartalu 2023. godine provedeno je istraživanje u 120 uslužnih preduzeća u Bosni i Hercegovini, s ciljem ispitivanja prisutnosti svake od pojedinačnih aktivnosti u preduzećima koja su potvrdila da imaju razvijen sistem talent menadžmenta. Rezultati su pokazali da se preduzeća najviše fokusiraju na privlačenje talenata, kao jednu od pripremnih aktivnosti talent menadžmenta, i razvoj talenata, kao jednu od aktivnosti podrške, dok su ostale aktivnosti prilično zanemarene.

Ključne riječi: Talenti, talent menadžment, aktivnosti talent menadžmenta

JEL: M12, O15, M5, M51